ایران باستان

ابر قدرت تمدن و فرهنگ و علم و الهیات و ...

ایران باستان

ابر قدرت تمدن و فرهنگ و علم و الهیات و ...

با فراموش شدگان کرمان

اینجا روزگاری آتشکده زرتشتیان بوده است، اینجا روزگاری نماد آیین یکتاپرستی ایرانیان بوده، اینجا روزگاری مردان و زنان گردهم می آمدند تا نیایش روزانه را به جای آورند تا روزگار خود را آغاز کنند روزگاری که اکنون دستش دگرگون ساخته همه آن روزگارها را.

اینجا گنبد جبلیه در شهر کرمان است گنبدی در دامنه کوههای مسجد صاحب الزمان ساختمانی هشت ضلعی از سنگ که قدمتش به دوران پیش از اسلام باز می گردد و اکنون به آن گنبد گبریه هم می گویند گرچه در دوران سلجوقی ساختمان این بنا تکمیل شده است اما هنوز بوی ایران باستان را از آجرها و ساختمانهای گچبری اش می توان حس کرد.

و اکنون نیایشگاه پیشین ایرانیان موزه سنگهای قدیمی شده است که سنگ اتشکده زرتشتیان قناتغستان (یکی دیگر از فراموش شده های ایران گذشته در کرمان )هم یکی از انهاست.

وارد گنبد که می شوم  متصدیان خسته ای را می بینم که گویی خستگی ساختمان روی انها هم اثر گذاشته است. انگار که همه چیز این جا فر اموش شده است حتی ان دو نفر متصدی و نوشته سنگ اتشکده قناتغستان.

گویا کرمان فراموش شده هایی از دیگر ادیان هم دارد. شاید باورتان نشود که شهری که اکنون یک مسیحی ندارد کلیسایی داشته که اکنون تبدیل به آژانس مسافربری شده نمی دانم آیا هم چین چیزی امکان دارد یا نه !! اما کلیسای مسیحیان هنوزبا سنگ نبشته های عیسی مسیح خودنمایی می کند.

هنوز خود را به نشانه های آیینی نکو اما غریب در این شهر مزین نموده کلیسایی که شناسایی اش برای غیر کرمانی هایی مثل من مشکل است .

خدارا شکر که هنوز آرامگاه زرتشتیان کرمان کسانی را دارد که برای بازدید ازدرگذشتگانشان و طلب آمرزش آن رفتگان نیایشی در آنجا  می خوانند.

اما آرامگاهی را که من در پشت یکی از پارکهای شهر کرمان دیدم طوری بود که بعید می دانم کسی بداند که همچنین جایی هست که به آن سرزند نمی دانم این خفتگان مسیحی در خاک، خوب بودند یا بد و برای چه این طور اینجا خوابیده اند اما غریبتر از آنها قبر های کلیمیان در کنار این قبرهاست!

وجایگاه شمعهایی برای آمرزش آنان که معلوم است که خیلی وقت است دیگر کسی به آنها سر نمی زند.

برای دیدن عکسهای این گزارش به لینک زیر مراجعه کنید:

http://www.berasad. com/fa/content/ view/2275/ 48/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد